Geaccrediteerde praktijk

Geaccrediteerde praktijk



De praktijken van huisartsen Luiken, Methorst en van Steen-Marcus zijn door NHG-Praktijkaccreditering® geaccrediteerde praktijken.

171016 Certificaat Nhg Praktijkaccreditering

Wat mag u als patiënt van een geaccrediteerde praktijk verwachten?

 

A. Kwaliteit

De patiënt mag verwachten dat:

  • de gekozen zorgaanpak aansluit bij zijn of haar zorgbehoeften;
  • voor hem of haar voldoende duidelijk is welke zorg wordt verleend en waarom;
  • de praktijk huisartsenzorg verleent volgens de actuele stand van inzichten, standaarden en richtlijnen;
  • de uitvoering van de geboden zorg optimaal is;
  • de huisartsenpraktijk continu aan verbetering werkt.

B. Personeel

De patiënt mag verwachten dat de huisartsenpraktijk:

  • zorgt dat iedere praktijkmedewerker zich houdt aan de wet;
  • iedere praktijkmedewerker de juiste opleiding heeft gevolgd en over de juiste diploma’s beschikt;
  • zorgt dat iedere praktijkmedewerker zich regelmatig bijschoolt;
  • zorgt dat praktijkmedewerkers intern goede afspraken hebben over medische handelingen en mogelijke behandelrisico’s.

C. Klantgerichtheid en -contact

De patiënt mag verwachten dat de huisartsenpraktijk ervoor zorgt dat:

  • de patiënt een duidelijk aanspreekpunt heeft;
  • het aanspreekpunt zich verantwoordelijk voelt voor de zorg aan hem of haar;
  • het aanspreekpunt de context van hem of haar goed kent;
  • het aanspreekpunt weet wat hij of zij nodig heeft;
  • het aanspreekpunt hem of haar de best mogelijke zorg en aandacht geeft;
  • het aanspreekpunt voldoende tijd aan hem of haar besteedt;
  • het aanspreekpunt hem of haar met respect benadert.

D. Samenwerking met andere zorgverleners

De patiënt mag verwachten dat de huisartsenpraktijk:

  • goed samenwerkt met andere huisartsenpraktijken in de omgeving, ziekenhuizen en andere zorgverleners.

E. Ervaringen

De patiënt mag verwachten dat de huisartsenpraktijk:

  • luistert naar en rekening houdt met feedback van patiënten;
  • regelmatig een patiënten tevredenheidonderzoek uitvoert;
  • de mening van de patiënt wil weten over de dienstverlening en gewenste verbeteringen;
  • de uitkomsten van patiëntenquêtes gebruikt voor verdere verbetering van de praktijkvoering en de zorg.

F. Klachten

De patiënt mag verwachten dat de huisartsenpraktijk:

  • ervoor zorgt dat een klacht eenvoudig kan worden ingediend;
  • de patiënt informeert over de status en uitkomst van de klachtafhandeling;
  • de klacht zo snel mogelijk oplost.

G. Veiligheid

De patiënt mag verwachten dat de huisartsenpraktijk:

  • veilig is;
  • leert van eerder gemaakte fouten en incidenten;
  • weet wat de risico’s zijn van huisartsgeneeskundige zorg;
  • zorgt dat risico’s worden beperkt en waar nodig direct maatregelen neemt om de veiligheid te verbeteren.

H. Bereikbaarheid

De patiënt mag verwachten dat de huisartsenpraktijk:

  • goed bereikbaar is;
  • er in geval van spoed voor zorgt dat er binnen 30 seconden telefonisch contact met de praktijk is;
  • er in geval van spoed voor zorgt dat er, in het zorggebied (het praktijkgebied), binnen 15 minuten hulp ter plaatse is.

I. Hygiëne

De patiënt mag verwachten dat de huisartsenpraktijk:

  • er zichtbaar voor zorgt dat er hygiënisch en waar nodig steriel wordt gewerkt;
  • maatregelen heeft genomen om risico’s op overdracht van besmettelijke aandoeningen te beperken;
  • zorgt dat praktijkmedewerkers voldoende beschermd zijn om zichzelf en de patiënt tegen besmettelijke aandoeningen te beschermen.

J. Privacy

De patiënt mag verwachten dat de huisartsenpraktijk:

  • de privacy (van de medische gegevens) van elke patiënt voorop stelt;
  • wettelijke verplichtingen rond beheer van gegevens naleeft;
  • zorgvuldig en integer met persoonlijke patiëntengegevens omgaat;
  • zorgt dat het medisch dossier alleen voor bevoegde personen beschikbaar en toegankelijk is;
  • zorgt voor de overdracht van relevante gegevens bij doorverwijzing;
  • zorgt dat zijn of haar patiëntgegevens beschikbaar zijn als deze benodigd zijn.

K. Medische middelen en apparatuur

De patiënt mag verwachten dat de huisartsenpraktijk:

  • beschikt over alle benodigde medische middelen, zoals verbandmateriaal en medicatie voor behandeling en diagnose;
  • ervoor zorgt dat de medische middelen geschikt en direct beschikbaar zijn voor gebruik.
  • geen verlopen medicamenten en middelen gebruikt bij de behandeling.
  • beschikt over instrumenten en apparatuur voor het verlenen van goede zorg;
  • ervoor zorgt dat al deze middelen in goede staat verkeren.

L. Spoedeisende zorg

De patiënt mag verwachten dat de huisartsenpraktijk:

  • de urgentie van zijn hulpvraag correct en direct beoordeelt;
  • bij de urgentie passende actie onderneemt.

M. Diagnose

De patiënt mag verwachten dat de huisartsenpraktijk:

  • tests en onderzoeken deskundig, veilig en doeltreffend uitvoert of laat uitvoeren;
  • zorgvuldig omgaat met uitkomsten van tests en onderzoeken.

N. Patiëntenvoorlichting

De patiënt mag verwachten dat de huisartsenpraktijk:

  • hem of haar informeert over mogelijke behandelingen, ziekenhuiskeuze, labuitslagen en de voortgang in behandelingen;
  • gevraagd en ongevraagd voorlichting geeft over de zorg en dienstverlening die de huisartsenpraktijk biedt;
  • duidelijk maakt hoe de patiënt de juiste zorg kan krijgen en wat deze zorg inhoudt.
  • informatie zodanig verstrekt dat deze voor de patiënt begrijpelijk is;
  • bij het verstrekken van informatie gebruik maakt van begrijpelijk informatiemateriaal of verwijst naar betrouwbare internetbronnen;
  • de patiënt zo optimaal mogelijk helpt bij zijn beslissing om wel of niet een behandeling of onderzoek te laten uitvoeren;
  • informatie verstrekt die de patiënt inzicht geeft in de reden van een verwijzing en de keuze voor een zorgverlener;
  • duidelijk maakt waar het kwaliteitskeurmerk voor staat, en waarvoor dit behaald is.

O. Behandelingen

De patiënt mag verwachten dat de huisartsenpraktijk:

  • alle behandelingen laat uitvoeren door bevoegde en bekwame professionals;
  • zorgt dat alle (be)handelingen deskundig en veilig worden uitgevoerd;
  • zorgt dat alle (be)handelingen doelmatig worden uitgevoerd in het belang van de patiënt.

P. Medicijnen

De patiënt mag verwachten dat de huisartsenpraktijk:

  • veilig en verantwoord medicijnen voorschrijft;
  • zich inspant om een actueel medicatieoverzicht te hebben;
  • zich inspant om medicatieoverzichten beschikbaar te hebben voor uitwisseling met andere huisartspraktijken, ziekenhuizen en andere zorgverleners;
  • goede informatie verstrekt over doel, gebruik, bijwerkingen en eventuele risico’s van de voorgeschreven medicatie.

Q. Behandelingsresultaten

De patiënt mag verwachten dat de huisartsenpraktijk:

  • periodiek de resultaten van behandelingen bespreekt;
  • in overleg met de patiënt maatregelen neemt om eventueel tegenvallende behandelingsresultaten te verbeteren;
  • de patiënt wijst op zijn of haar eigen verantwoordelijkheid en mogelijkheden om bij te dragen aan het succes van de behandeling.